Thuiswerken heeft beslist voordelen, maar let op de valkuilen.

Thuiswerken scheelt je vaak reistijd, Daarnaast werk je effectiever want overleg kan ook per mail, app en Teams. Dat gaat – als je het goed organiseert – ook nog eens sneller. Maar ook te lang doorwerken ligt op de loer. Zolang je jezelf in de gaten houdt, zorgt thuiswerken voor een betere werk-privé-balans. Vergeet ook zeker je gezondheid niet. i4PROJECTS geeft je 4 tips voor deze thuiswerkperiode.

 

Tip 1: Zorg voor een fijne plek waar je goed en geconcentreerd je werk kunt doen.

De thuiswerkplek blijkt vaak alleen al ergonomisch een stuk minder dan op het werk. De stoel kan niet ingesteld worden op jouw persoonlijke voorkeur, de tafel is te hoog en kan niet lager. Dit zijn dingen die je niet zomaar oplost, dus..

 

Tip 2: Loop elk uur even weg van je werkplek en neem juist thuis die pauze

De mindere afleiding van je collega's die je nodig hebben is een groot voordeel van thuiswerken. Of het gezang en gefluit van je collega's die over de werkvloer lopen. Je werkt thuis effectiever. Ookal kost het telkens acht minuten voor je weer in je concentratie terugkeert. Valkuil van helemaal geen afleiding is namelijk dat een fatsoenlijke pauze erbij inschiet, terwijl dat juist belangrijk is.

 

Tip 3: Houd je gewone werkritme aan en start de dag als elke andere dag

Begin je op je werk rond 8 uur? Doe dat dan thuis ook. Dat zorgt voor een beter planning en meer structuur in deze hectische tijd. Sta op tijd op, neem een warme douche, kleed jezelf aan, ontbijt en start je werkdag met een kop koffie. 

Bij thuiswerken ligt de verleiding op de loer dat je een aantal huiselijke taken tussendoor doet. Stofzuigen, eten koken, met de kinderen spelen. En dat ga je dan later inhalen, overcompenseren en voor je het weet ben je ook nog ’s avonds bezig en lopen werk en privé door elkaar heen. 

 

Tip 4: Zorg voor voldoende sociaal contact met je collega's

De digitalisering en techniek maakt veel mogelijk tegenwoordig, maar gebruik die dan ook. Organiseer een moment om te overleggen met elkaar. Dat geeft rust.

 

Over het algemeen is het zo dat je op je werk aardiger voor jezelf bent dan thuis. Als je dat weet, is het gemakkelijker om daar op te letten en dan komen we die periode van helemaal thuiswerken samen beter door.

Tot slot: was je handen, vermijd zoveel mogelijk fysiek contact en let een beetje op elkaar!

 

Bron: AD

Reacties
0