Blogartikel

Wat zijn IMAP en POP?

Soms hoor je de termen IMAP of POP wel eens voorbij komen als je bezig bent met het instellen van je email. Wat betekent dat nou eigenlijk? IMAP en POP zijn allebei methodes om toegang te krijgen tot e-mail. IMAP wordt als methode het vaakst aanbevolen als je e-mail op verschillende apparaten wil bekijken, zoals een telefoon, laptop of tablet. 

IMAP

IMAP geeft je toegang tot je mail. Daarbij maakt het niet uit waar je bent of welk apparaat je gebruikt. Je e-mailberichtjes die je leest via IMAP, worden niet echt gedownload op het toestel of opgeslagen. Dat lees je via een e-mailservice. Op deze manier kun je je e-mail overal ter wereld inzien van verschillende apparaten zoals je telefoon of een computer.

Een bericht wordt met IMAP alleen gedownload wanneer je erop klikt. De bijlage worden overigens pas gedownload als je deze probeert te openen. Hierdoor kun je veel sneller door je berichten heen scrollen dan met de POP-methode. Daarom raden de meeste ICT'ers aan om met deze methode te werken.

POP

De POP-methode werkt door verbinding te maken met je e-mailservice en alle nieuwe berichten die daar op staan te downloaden. Op het moment dat deze nieuwe berichten gedownload zijn, worden ze verwijderd uit de e-mailservice. Dus wanneer een e-mailbericht is gedownload is deze alleen toegankelijk via het toestel waarmee ze zijn gedownload. Wanneer je bijvoorbeeld vervolgens met je mobiele telefoon contact maakt met de e-mailservice, zijn de berichten die je eerder hebt gedownload niet meer beschikbaar. 

Verzonden e-mail wordt lokaal opgeslagen op je pc of Mac, niet op de e-mailserver.

Veel internetproviders (ISP’s) geven je een e-mailaccount dat van POP gebruikmaakt.

Webmail-accounts versus e-mail-apps

Heb je ooit gebruik gemaakt van Gmail, Outlook, Hotmail of iCloud? Dan heb je een webmail gebruikt. Om bij het webmailaccount te komen, moet je inloggen op het internet. Je meld je dan aan bij je e-mailaccount. 

Op je Mac of PC heb je waarschijnlijk een programma zoals Outlook, Apple Mail of Thunderbird. Dit zijn apps voor het beheren van e-mail. Ze communiceren met een e-mailservice, zoals Gmail of Outlook.com om e-mail te ontvangen en te verzenden. 

Je kunt elk e-mailaccount toevoegen aan de e-mail-app om je mail te beheren. Zo bijvoorbeeld in een app je prive- en je werkmail toevoegen en inzien op een scherm. Dan hoef je dus niet meer in te loggen via het internet om bij je mail te zijn. Daarnaast kun je instellen dat je een notificatie ontvangt op je computer bij inkomende e-mail. Zo zie je nooit meer een mail over het hoofd.  

Webmail-accounts toevoegen aan e-mail-apps als Outlook, Apple Mail, Thunderbird

Wanneer je jouw e-mailaccount aan je e-mail-app toevoegt, wordt meestal geprobeerd om dit zonder jouw tussenkomt in te stellen met IMAP-toegang.

Als de e-mail-app problemen ondervindt met het toevoegen van je e-mailaccount, is dit meestal omdat het e-mailaccount is geconfigureerd voor POP-toegang. In dit geval moet je via je e-mailprovider achter de naam van de POP- en SMTP-server zien te komen, zodat je die informatie in de e-mail-app kunt opgeven. De informatie ziet er doorgaans ongeveer zo uit:

  • Server voor inkomende e-mail (IMAP):        imap.<naam van de service>.com

  • Server voor inkomende e-mail (POP):          pop.<naam van de service>.com

  • Server voor uitgaande e-mail (SMTP): smtp.<naam van de service>.com